Pipistrel-sjef Ivo Boscarol (t.v) mottar LSA-typesertifikat for Virus SW fra EASA-sjef Patrick Ky.

AERO: Pipistrel får sitt første typesertifikat

– For Pipistrel var det enklere å vinne NASA Green Flight Challenge to ganger enn å få et EASA-typesertifikat, medga EASA-direktør Patrick Ky da han overrakte et fullt europeisk LSA-typesertifikat for Virus SW på Aero 2016 i dag.

Publisert Sist oppdatert

(FRIEDRICHSHAFEN) Den slovenske mikroflyprodusenten Pipistrel trer nå over i det sertifiserte regimet etter å ha jobbet i hele sju år med å få på plass et LSA-typesertifikat for toseteren Virus SW – et fly som fra før selges som mikrofly i Europa og som LSA-fly i USA.

– Vi tror Pipistrel har lært mye gjennom denne årelange sertifiseringsprosessen. Men minst like viktig for oss i EASA: Vi som flysikkerhetsbyrå har lært utrolig mye som vi og markedet vil dra nytte av i det videre samarbeidet, uttalte Ky under overrekkelsen og hintet dermed til at EASA jobber intenst med sitt sertifiseringsregelverk for å gjøre det bedre egnet for det letteste segmentet i luftfarten.

Gjennom EASA-typesertifikatet kan flyet endelig brukes til grunnskoling for EASA-sertifikater som PPL(A), og det nyter den samme gjensidige aksepten på tvers av Europa som småfklassikerne Cessna 172 og Piper PA-28.

Erfaringene Pipistrel nå har opparbeidet seg vil komme godt med i prosessen med å sertifisere fireseteren Pipistrel Panthera – et prosjekt som har vært gjenstand for betydelige forsinkelser.

Virus SW er nå typesertifisert som europeisk LSA-fly etter en omfattende prosess.
Powered by Labrador CMS